Hypotéka na 100% cena nemovitosti je již minulostí. Zásahy ze strany České národní banky omezily banky v tom, kolik maximálně mohou klientům půjčit. Aktuálně je nastavena hranice na 90% z výše kupní ceny (případně zástavní hodnoty nemovitosti).
Takováto regulace ale spoustě klientů nevyhovuje a tak hledají cesty jak na 100% "nancování dosáhnout.
Existuje několik relativně jednoduchých cest jak si zajistit i 100% z kupní ceny na úvěr. Ty nejpoužívanější způsoby jsou vlastně tři.
Prvním a asi nejpoužívanějším způsobem je vzít si u stavební spořitelny nezajištěný úvěr. Tyto úvěry poskytují stavební spořitelny s úrokem 4%-7% a zpravidla jde takto půjčit zhruba 500 tisíc. K tomu si samozřejmě berete i hypotéku na 90% kupní ceny.
Druhý způsob je velmi podobný – jen namísto úvěru ze stavebního spoření si vezmete spotřebitelský úvěr. Výhoda spotřebitelského úvěru je, že lze jednodušeji splatit, naproti tomu je obvykle na o něco kratší dobu a s vyšším úrokem. Tuto variantu tedy často volí lidé, kteří vědí, že budou umět doplňkový úvěr rychle splatit.
Třetí způsob je ručení další nemovitostí. Kromě kupovaného domu či bytu se pak ručí bance ještě něčím dalším – takový nejobvyklejší scénář je, že pomohou rodiče svou nemovitostí. Zde je výhoda, že druhou nemovitost lze po čase z hypotéky vyvázat (obvykle po 3-5 letech).
Co mají ale všechny tyto varianty společné je, že vychází měsíčně dráž, než kolik dříve vycházely 100% hypotéky. Plán ČNB na ochranu spotřebitele před nadměrným zadlužováním se tedy zcela minul účinkem a naopak pozice běžného klienta se zhoršila.
ČNB vědoma si nejen těchto souvislostí by ráda získala další pravomoci, které by jí dále umožnily trh regulovat. Jak dopadne nový zákon o pravomocech ČNB, který by měla projednávat vláda a poslanecká sněmovna ukáže jen čas.
Dlouhodobě patří český bankovní trh k premiantům co se evropské úrovně týká, tedy minimálně procento nesplácených úvěrů (okolo 2,5%) je hluboko pod evropským průměrem. Otázkou tedy je, zda ony omezení LTV nejsou jen bankovní loby a ochrana bankovních investic, protože klientovi stávající nastavení jistě nepomáhá.